Met het declaratieformulier kunt u de nota's van de werkzaamheden aan uw woning declareren. Op het declaratieformulier vult u in aan wie deze declaratie uitbetaald moet worden. In het algemeen is dit degene van wie u de nota heeft ontvangen (bijv. de aannemer). Een aanbetaling door u kunnen wij aan u uitbetalen, mits u een betaalbewijs (bijv. kopie bankafschrift) kunt overleggen. Als u het declaratieformulier heeft ingevuld en ondertekend, stuurt u dit samen met een kopie van de factuur en eventueel het betaalbewijs naar uw gemeente of provincie. Het adres staat bovenaan het declaratieformulier. Uw gemeente of provincie controleert uw declaratie en stuurt deze door naar ons. Wij betalen uit na goedkeuring van de gemeenten of provincie. U ontvangt hiervan een bevestiging.
Na ontvangst en goedkeuring van uw declaratieformulier(en) betalen wij de declaratie(s) binnen één week aan de aannemer of installateur. Na uitbetaling ontvangt u hiervan een bevestiging.
12 maanden nadat uw lening is ingegaan, wordt het bouwdepot automatisch beëindigd. Indien nog een beschikbaar bedrag in het bouwdepot aanwezig was, wordt dit bedrag gebruikt als extra aflossing op uw lening. U ontvangt hierover een bevestiging.
Vanaf de ingangsdatum van uw lening begint u met het maandelijks aflossen van uw totale schuld. Er wordt altijd op de eerste werkdag van de maand geïncasseerd, over de maand ervoor. Er wordt niet geïncasseerd over periodes korter dan één maand. Is de lening ná de eerste dag van de maand ingegaan? Dan wordt er ná de eerste volledige maand geïncasseerd.
U betaalt rente over het bedrag dat is uitbetaald vanuit uw bouwdepot. Het rentepercentage is te vinden in de door u getekende offerte. Hierin ziet u ook hoe lang de getekende rente vast staat. Standaard staat de rente de gehele looptijd vast. Eén van de uitzonderingen hierop is de Starterslening waarbij het rentepercentage de eerste 15 jaar vast staat.
Het afgesproken termijnbedrag dat in uw offerte staat is aflossing inclusief rente over het gehele bedrag van uw lening. Wanneer u nog geen of gedeeltelijk gebruik heeft gemaakt van uw bouwdepot, dan zal het geïncasseerde bedrag afwijken van het afgesproken bedrag.
U kunt een overzicht van uw lopende lening opvragen via leningenbeheer@svn.nl, onder vermelding van uw leningnummer. U dient er rekening mee te houden dat de verwerkingstijd minimaal 5 werkdagen bedraagt.
Heeft u een hypothecaire lening? Uw lening gaat in op het moment dat u de hypothecaire akte getekend heeft bij de notaris. Indien u een bouwdepot heeft, wordt het bouwdepot direct voor u geopend. U betaalt uw maandtermijn per maand achteraf. Stel u tekent op 18 mei. Uw eerste maandtermijn wordt dan op de eerste werkdag van juli geïncasseerd. Let op: u betaalt dus gelijk voor uw lening ook al heeft u nog geen nota’s gedeclareerd ten laste van uw bouwdepot.
Heeft u een persoonlijke lening? Dan gaat uw lening direct in zodra wij de aanvraag hebben goedgekeurd en volledig hebben afgerond. Er wordt dan direct een bouwdepot voor u geopend. U betaalt uw maandtermijn per maand achteraf. Stel u aanvraag is goedgekeurd op 18 mei. Uw eerste maandtermijn wordt dan op de eerste werkdag van juli geïncasseerd.
Indien u uit elkaar gaat maar wel een gezamenlijke lening heeft, kan het zijn dat één of meer schuldenaren moeten worden ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor uw lening. Hiervoor moet een kredietbeoordeling plaatsvinden. Bij ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid toetst SVn of de lasten voor de partner die in de woning blijft wonen betaalbaar en verantwoord zijn. Voor de beoordeling brengen wij € 250,- in rekening. (Deze kosten zijn mogelijk fiscaal aftrekbaar.)
Aan de hand van de beoordeling bepaalt SVn of ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van één of meer schuldenaren mogelijk is. Als er een betalingsachterstand op de lening is, wordt het verzoek tot ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet in behandeling genomen.
Als een leningnemer is overleden, dient dit zo spoedig mogelijk bij ons gemeld te worden. Wij ontvangen dan graag de volgende stukken: een kopie van de akte van overlijden en een kopie van de verklaring van erfrecht. De stukken kunt u sturen naar leningenbeheer@svn.nl onder vermelding van het leningnummer. Na ontvangst van de stukken nemen wij contact met u op over het gevolg.
Dan dient de lening bij verkoop van de woning volledig te worden afgelost. U kunt de lening niet meenemen naar een volgende woning. Op het moment dat de woning bij de notaris passeert, zal de hypothecaire lening volledig afgelost worden. Voor het aflossen worden geen kosten in rekening gebracht.
Heeft u een consumptieve lening?
Dan hoeft de lening bij verkoop van de woning niet afgelost te worden. U kunt er voor kiezen om de lening door te laten lopen of om de lening toch af te lossen. De consumptieve lening kan niet worden overgedragen aan de koper van uw woning.
Via ons contactformulier kunt u een wijzigingsverzoek indienen. Hierin worden de gegevens gevraagd die benodigd zijn voor de wijziging. U kunt ook een e-mail sturen met onderstaande gegevens naar kredietverlening@svn.nl:
uw leningnummer
volledige naam, adres en woonplaats van de schuldena(a)r(en) van de lening
geboortedatum
huidige telefoonnummer
het oude IBAN-nummer
uw nieuwe IBAN-nummer inclusief tenaamstelling
Let op: indien u wenst dat de incasso plaatsvindt van een rekening anders dan die van u, dan ontvangen wij een schriftelijk, door de rekeninghouder ondertekend verzoek, een bankafschrift (niet ouder dan één maand incl. tenaamstelling) en een legitimatiebewijs van de rekeninghouder.
Is uw verzoek tot wijziging uiterlijk de 24e van de maand bij ons binnen, dan vindt de eerstvolgende incasso aan het begin van de volgende maand van het nieuwe IBAN nummer plaats. Wanneer wij het verzoek tot wijziging na de 24e van de lopende maand ontvangen, vindt de incasso van het nieuwe IBAN nummer aan het begin van de daaropvolgende maand plaats.