Benodigde documenten persoonlijke lening
Een checklist om je aanvraag voor te bereiden
Voor een persoonlijke leningaanvraag hebben we meerdere documenten van je nodig. Met onderstaande checklist bereid je de aanvraag zo goed mogelijk voor.
Toewijzing van jouw gemeente
Check voordat je een lening aanvraagt eerst of jouw gemeente, provincie of corporatie de lening aanbiedt en daarvoor nog budget beschikbaar heeft. Vervolgens heb je voor het aanvragen van een lening een toewijzing nodig. Voor deze toewijzing kun je contact opnemen met jouw gemeente, provincie of woningcorporatie. Zij stellen vast of je aan de voorwaarden voldoet. Je ontvangt een toewijzing voor het aanvragen van een lening of een afwijzing. Zodra je de toewijzing hebt, kun je een lening bij ons aanvragen.
Welke documenten heb je nodig?
Naast je toewijzing, hebben we een aantal (persoonlijke) documenten nodig om je aanvraag te starten. Deze checklist is niet altijd volledig en kan in sommige situaties anders zijn.
Wat is er bij iedere aanvraag nodig:
- Legitimatiebewijs - Stuur altijd een geldig document
- Bankafschrift(en) van een volledige maand - Dit afschrift wordt onder andere gebruikt om jouw inkomen, woonlasten en eventuele andere zaken in beeld te krijgen (bijvoorbeeld eventuele alimentatie).
Als je in loondienst bent:
Als je een tijdelijk dienstverband hebt:
- Aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen twee jaar
Als je binnen tien jaar van de AOW-gerechtigde leeftijd bent:
Als je een ondernemer bent, maar geen BV hebt:
- Aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen twee jaar
- Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan een jaar
Als je een ondernemer bent met een BV:
- Een loonstrook
- Aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen twee jaar
- Meest recente jaarrapport van je onderneming
- Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan een jaar
Hoe kan ik meerdere documenten tegelijk uploaden?
Meerdere tegelijk uploaden kan via de MijnSVn-omgeving. Hier vind je ook een uitleg over de te nemen stappen. Kom je er toch niet helemaal uit? Lees dan deze handleiding ‘hoe kan ik meerdere documenten tegelijk uploaden voor Android’ of 'hoe kan ik meerdere documenten tegelijk uploaden voor iOS'.
Je aanvraag is ingediend, wat nu?
Je hebt een aanvraag gedaan voor een lening en alle documenten verzameld. Soms hebben we op basis van wat je hebt gedeeld nog aanvullende vragen. We kunnen je op dat moment nog specifieke documenten vragen toe te sturen. Wat kun je verwachten als je een aanvraag hebt ingediend en hoe kijken wij naar jouw gegevens? Je leest er meer over op de pagina 'hoe beoordelen we je aanvraag'.
- Waarom vragen jullie mijn BSN?
-
Deze vragen wij in het kader van renseignering. Dit houdt in dat wij gegevens moeten overdragen aan de Belastingdienst die gaan over betalingen aan derden. In dit geval vragen wij daarom je BSN.
- Kunnen mijn mede-aanvrager en ik beide een account aanmaken voor onze lening?
-
Per lening kan je maar één account hebben. Een lening kan twee aanvragers hebben. Als dit het geval is dan ontvangt één van beide aanvragers een mail met daarin de oproep om een account aan te maken.
- Waar kan ik mijn leningnummer vinden?
-
Je vindt je leningnummer op eerder ontvangen correspondentie (zoals de offerte) en/of op jouw afschriften. Ook kan je deze terugvinden in jouw MijnSVn-omgeving.
Contact opnemen
Heb je een vraag of opmerking? Wij helpen je graag.